برش هاسه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

معرفی کتاب یا زهرا زندگی نامه شهید محمد رضا تورجی زاده

کلام شهیدان: فرازی از وصیت نامه شهید سلیمانی : شهدا را در چشم، دل و زبان خود بزرگ ببینید، همانگونه که هستند. فرزندانتان را با نام آنها و تصاویر آنها آشنا کنید.

کتاب یا زهرا سلام الله علیها

زندگی نامه و خاطرات شهید محمد رضا تورجی زاده

نویسنده: گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی

ناشر: امینیان

نوبت چاپ: ششم- آذر ۱۳۸۹

تعدا صفحات: ۲۰۶ صفحه- مصور

این کتاب با توجه به خصوصیات ویژه شهید تورجی زاده بسیار قابل توجه است. عموم کتاب های گروه شهید ابراهیم هادی قلم مشترکی دارد. به همین خاطر نقاط قوت و ضعف آن، در غالب کتاب ها تکرار می شود و احساس می شود مرور زمان هم در آن تأثیر چندانی نگذاشته باشد.

از ویزگی های مثبت این کتاب، قلم شیوا و روان متن کتاب است. نویسنده به دور از پیچیدگی های ادبی، روایت گر صحنه های زندگی شهید از نگاه یاران و معاشران شهید شده است.

از دیگر ویژگی ها درج ۳۹ تصویر رنگی از شهید در انتهای کتاب و همچنین درج تصاویر هماهنگ با متن در صدر روایت هاست.

کتاب یا زهرا

اما نکاتی که به عنوان نقد می توان مطرح کرد این است که :

  1. عدم رعایت ضابطه ی بند ها: نویسنده مطالب متصل به هم را در پاراگراف های متعدد آورده است. این کار گرچه از خستگی خواننده جلوگیری می کند؛ اما در رساندن مفهوم اخلال ایجاد می کند.

  2. ترکیب نامأنوس ادبیات محاوره ای با ادبیات نوشتاری: البته این ترکیب شیوه مأنوسی هم دارد که جمله محاوره ای داخل گیومه ذکر می شود. در اینجا هیچ کدام رعایت نشده است.

  3. عدم رعایت نظم تاریخی مطالب در برخی موارد. به عنوان مثال تیتر رفاقت در صفحه ۱۳۲ مربوط به کربلای ۵ است و قبل از وقایع کربلای ۴ ذکر شده است

  4. برخی از وقایع زندگی این شهید بزرگوار از روایت های خود گفته شهید استفاده شده است. این روایات به عنوان شرح وقایع خوب است اما عموما نیاز به ویرایش و حذف زوائد دارد.

  5. تیتر بیان خاطرات در صفحه ۴۴ نیاز به حذف دارد و لا اقل باید به مقدمه منتقل شود.

  6. برخی اشتباهات ادبی و نقطه چین های زائد هم در جای جای کتاب خود نمایی می کنند.

  7. جای خلاصه زندگی نامه یا همان سال نمای زندگی هم در ابتدای کتاب خالی است.

  8. در انتهای کتاب، جای فرهنگ موضوعی خاطرات هم خالی است که اگر باشد، مطالعه گر بعد از مطالعه راحت تر می تواند در موضوعات کتاب تأمل کند.

  9. مطلبی هم که از آیت الله جوادی آملی در صفحه ۱۹۳ذکر شده، اگر قبل از درج به تأیید دفتر ایشان رسانده می شد، بهتر بود. چون در برخی موارد مطالب این چنینی اسناد داده شده به ایشان، توسط دفترشان تکذیب شده است.

 

حتما بخوانید:  معرفی و بررسی کتاب سید مجتبی نواب صفوی؛ خاطرات شهید نواب صفوی

ذکر این نکته لازم است که این نقد با توجه به چاپ ششم این کتاب نوشته شده است. این کتاب هم اکنون به چاپ بیست و هفتم رسیده است.

خاطرات مربوط به این کتاب را در اینجا مشاهده بفرمائید.

به این پست امتیاز دهید.

مطالب زیر رو هم از دست ندید…

نظرات و ارسال نظر