برش هاسه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

معرفی و بررسی کتاب یادگاران؛ کتاب رهنمون

کلام شهیدان: فرازی از وصیت نامه شهید سلیمانی : شهدا را در چشم، دل و زبان خود بزرگ ببینید، همانگونه که هستند. فرزندانتان را با نام آنها و تصاویر آنها آشنا کنید.

کتاب یادگاران؛ جلد ۱۶؛ کتاب رهنمون

نویسنده: محمد رضا پور

ناشر: روایت فتح

تاریخ چاپ: چهارم- ۱۳۸۹

تعداد صفحات: ۱۰۵ صفحه

جلد شانزدهم از مجموعه یادگاران حاوی یکصد برش از زندگانی شهید دکتر محمد علی رهنمون می باشد.  این مجموعه در بردارنده خاطراتی از دوران کودکی و نوجوانی، دوران دانشجویی و مبارزات قبل از انقلای و دوران بعد از انقلاب می باشد.

۱۵ برش اول به دوران کودکی و نوجوانی، برش ۱۶ تا ۲۹ به دوران دانشجویی و مبارزات قبل از انقلاب اختصاص پیدا کرده است.  از برش ۳۰ به بعد به خاطرات بعد از انقلاب که شامل جبهه و جنگ و تشکیل زندگی مشترک و خاطرات آن می باشد.

نقاط ضعف و قوت کتاب های یادگاران با توجه به سیاست واحد و تکراری ناشر، تقریبا تغییر  و تحولی پیدا نمی کند.

یکی از نقاط قوت کتاب خود شهیدی است که روایت می شود. شهید محمد علی رهنمون از شهدای گروه پزشکی است. از آنجایی که کمتر به شهدای این قشر پرداخته شده است، این کتاب می تواند چراغ راهی برای دانشجویان این رشته باشد.

فارغ از اشکالات سیستمی، مثل عدم کاربردی بودن برخی خاطرات و ابهام بیش از حد و نامطلوب در خاطرات کتاب، از نقاط ضعفی که بارها بر آن تأکید کرده ایم ، عدم ذکر خلاصه زندگی نامه در ابتدای کتاب است. با توجه به این که ایشان از جمله شهدایی است که کمتر شناخته شده است، در پایگاه های اینترنتی مختلف درباره  عملیاتی که در آن به شهادت رسیده اند، حرف های ضد و نقیضی دیده می شود. به طور مثال برخی گفته اند که ایشان در عملیات والفجر ۸، برخی الفجر ۶ و برخی عملیات خیبر .

یکی از بزرگ ترین جفاهایی که در کشور ما نسبت به شهیدان اعمال می شود، عدم وجود پایگاه های استادی متقن در دسترس درباره این نور گرفته های از نور خداست.

از دیگر اشکالات کتاب که مربوط به چاپ است، تکرار خاطره مربوط به برش ۴۶ در همان صفحه می باشد.

پیوندهای مرتبط:

برش هایی از این کتاب را در اینجا مشاهده خواهید فرمود.

به این پست امتیاز دهید.
حتما بخوانید:  شهید محمد علی رهنمون؛ انقلابی درس خوان

مطالب زیر رو هم از دست ندید…

نظرات و ارسال نظر