برش هاجمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳

معرفی و بررسی کتاب مصطفی؛ زندگی نامه و خاطرات شهید مصطفی ردانی پور

کلام شهیدان: فرازی از وصیت نامه شهید سلیمانی : شهدا را در چشم، دل و زبان خود بزرگ ببینید، همانگونه که هستند. فرزندانتان را با نام آنها و تصاویر آنها آشنا کنید.

کتاب مصطفی؛ زندگی نامه و خاطرات شهید حجت الاسلام و المسلمین مصطفی ردانی پور

نویسنده و ناشر: گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی

تاریخ چاپ: ششم- (اول ناشر) ۱۳۹۴

تعداد صفحات: ۲۱۶ صفحه، مصور

کتاب مصطفی به بررسی زندگی شهید مصطفی ردانی پور در عرصه های مختلف کودکی و نوجوانی، خانوادگی، دفاع مقدس  می پردازد و از کامل ترین کتاب های در دسترس در این زمینه می باشد.

از ویژگی های مثبت این کتاب می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

یک: پرداخت تفصیلی: تا حد زیادی فضای زندگی و خاطرات شهید ردانی پور در ضمن خاطرات دوستان و آشنایان بیان شده است.

دو: تصاویر : ارائه تصاویر رنگی ا زشهید در انتهای کتاب هم به صفای آن می افزاید.

سه: از ویژگی های کتاب های انتشارات شهید هادی، بیان کشکولی خاطرات است. این ویژگی به خواننده اختیار می دد که از بین خاطرات بهترین هایش را گزینش کند.

اما چند نکته هم به عنوان نقد مطح می شود:

یک: اولین مطلب کتاب، یکی از یادداشت های شهید ردانی پور با عنوان عاشقانه است. به علت به کار بردن ادبیات خاص در نامه، ذکر آن در اول کتاب بر خواننده گران می آید.

در صفحه ۸ کتاب آمده است:

«چون ببینند که زندگی دنیا، آنان را از بیروی خواسته خداوند مانع است و ماندن در این عالم میان آنان و بخشش‌های خداوندی حائل،  بی تامل جامعه ماندن از تن برکند و حلقه بر در های دیوارکوبند و از این که در راه رسیدن به این رستگاری و جانبازی فداکاری می‌کنند و خود را در معرض خطر تیرها و لوله ها قرار می‌دهند، لذت می برند.».

دو: اجازه: در ابتدای کتاب، نویسنده عنوان داشته که خانواده شهید تمایلی به مصاحبه نداشتند تا اینکه ایشان خوابی از شهید می بیند و بعد از این خواب شهید اجازه مصاحبه می دهند. این مطلب اگر چه راست باشد، اگر تکرار شود(چنان چه در برخی از منشورات دیگر این مجموعه مثل کتاب بیا مشهد؛ شرح حال شهید علی سیفی نیز بیان شده) شاید در باور برخی خوانندگان نگنجد و میزان اعتماد خواننده را کم کند.

در صفحه ۱۲ و ۱۳ کتاب آمده است:

«نویسنده داستان ملاقاتش را برادر شهید شرح می دهد. … بعد از این صحبت ها گفتم آمده ام از شما اجازه بگیرم. اگر اجازه دهید برای این شهید کاری انجام دهم. اگر خدا توفیق دهد ، کتابی تألیف شود که بیشتر خاطرات شهید در آن گردآوری شده باشد.

حاج علی آقا نگاهی به من کرد. بعد از چند لحظه سکوت گفت: چرا از من؟ از خود شهید اجازه بگیر ، هر وقت اجازه گرفتید ما هم در خدمتیم.

بعد خوابی را از شهید نقل می کند و می نویسد: … یک باره از خواب پریدم .نزدیک سحر روز جمعه بود کمی نشستم و فکر کردم. هیچ چیزی از صحبت‌ها یادم نمی آمد. فقط همان جمله آخر (در اصفهان مرا ترور کردند).

همان روز یکی از بستگان تماس گرفت و بی مقدمه گفت: کتابی به نام مصطفی نوشته ای؟

با تعجب گفتم چی ، مصطفی ؟

گفت: آره، دیشب تو عالم خواب دیدم که یک تابلوی بزرگ بود و کتاب مصطفی را معرفی کرده بود.

غروب جمعه زنگ زدم به برادر شهید. بعد از احوالپرسی خودم را معرفی کردم. گفتم یه سوال دارم ؟ آقا مصطفی توی استان اصفهان ترور شده بود ؟ با تعجب پرسید: بله  چطور مگه؟ گفتم: آخه جایی نقل نشده. ایشان هم مکثی کرد و گفت: این ماجرا رو کسی نمیدونه. بعد هم اصل ماجرا را تعریف کرد و پرسید به این سوال برای چه بود؟

ماجراهایی که پیش آمده بود را گفتم که ایشان هم گفت: اجازه را گرفتی و بعد هم آخر هفته قرار گذاشتیم تا بقیه خاطرات را جمع آوری کنیم».

سه: عدم ذکر خلاصه زندگی نامه شهید در ابتدای کتاب.

چهار: عدم تبیین برخی نکات مبهم: اینکه چرا شهید ردانی پور بعد از عملیات رمضان، به یک باره همه مسئولیت ها را رها می کند و به عنوان یک بسیجی دل به دریای خون و آتش می زند، در کتاب بیان نشده است.

کتاب مصطفی، کتابی جالب و شوق انگیز است که انسان را در فضای معنوی آغازین دفاع مقدس قرار می دهد. فضایی سراسر معنوی. و البته شامه انسان را از بوی متعفن فضای خودخواهانه و تفرقه آمیز شهرها هم بی نصیب نمی گذارد.

پیوندهای مرتبط:

برش هایی از این کتاب را از اینجا می توانید ملاحظه بفرمائید.

به این پست امتیاز دهید.
حتما بخوانید:  معرفی و بررسی کتاب یادگاران؛ کتاب رهنمون

مطالب زیر رو هم از دست ندید…

نظرات و ارسال نظر