برش هاسه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

معرفی و بررسی کتاب شهید مهدی زین الدین

کلام شهیدان: فرازی از وصیت نامه شهید سلیمانی : شهدا را در چشم، دل و زبان خود بزرگ ببینید، همانگونه که هستند. فرزندانتان را با نام آنها و تصاویر آنها آشنا کنید.

کتاب شهید مهدی زین الدین

نویسنده: مهدی قربانی

تهیه، تنظیم: مؤسه فرهنگی حماسه ۱۷

ناشر: انتشارت حماسه یاران

تاریخ نشر: اول- ۱۳۹۳

قطع: پالتوئی

تعداد صفحات: ۹۴- مصور

این کتاب اولین جلد از مجموعه “ستارگان حرم کریمه” می باشد که به طور اجمال به بررسی زندگی و خاطرات شهدای استان قم می پردازد.

در این جلد زندگی شهید زین الدین از فرماندهان شهید لشکر ۱۷ علی بن ابی طالب (ع)، در قالب ۶۰ برش مورد توجه قرار گرفته است. این برش ها در بردارنده خاطراتی از زمان کودکی، نوجوانی، انقلاب، جوانی، جنگ و ازدواج این شهید بزرگوار می باشد.

در مورد محاسن کتاب، سه نکته قابل ذکر می باشد:

یکم: از نکات مثبت این کتاب، اجمال در حجم خاطرات و صفحات کتاب است و خواننده را خسته نمی کند.

دوم: خود اقدام برای چاپ این مجموعه کتب، چون اقدامی درون استانی و بومی است جای تقدیر دارد. چون اکنون با پدیده هیچ انگاری در مورد شهدا مواجه هستیم. اکثر کتاب هایی که در مورد شهدای شاخص نوشته می شود، از طرف نویسندگان و ناشران غیر بومی است و اگر تلاش آنان نبود قرار بود باز هم در حجاب باقی بمانند.

سوم: ذکر زندگی نامه شهید در ابتدای کتاب.

دو نکته هم به عنوان نقد قابل توجه است:

یکم: با توجه به این که کتاب، اثر تولیدی نیست و از کتاب هایی که تا کنون در مورد این شهید بزرگوار نوشته شده، اقتباس شده است، اما در انتخاب خاطرات هم دقت چندانی صورت نگرفته است. هم اکنون خاطراتی ناب از این شهید در ذهنم رژه می رود که در این کتاب ذکر نشده است.

دوم: عدم ذکر برش هائی از وصیت نامه شهید زین الدین در انتهای کتاب.

تلاش برادران عزیر نشر حماسه ۱۷ قابل تقدیر است اما این کتاب توان ادای حق سردار مجاهدی همچون شهید مهدی زین الدین را ندارد.

پیوندهای مرتبط

خاطرات مربوط به شهید زین الدین

برش هایی از همین کتاب

به این پست امتیاز دهید.
حتما بخوانید:  معرفی و بررسی کتاب نیمه پنهان ماه شهید شوشتری

مطالب زیر رو هم از دست ندید…

نظرات و ارسال نظر