برش هاسه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

معرفی و بررسی کتاب شب چهلم

کلام شهیدان: فرازی از وصیت نامه شهید سلیمانی : شهدا را در چشم، دل و زبان خود بزرگ ببینید، همانگونه که هستند. فرزندانتان را با نام آنها و تصاویر آنها آشنا کنید.

نام کتاب: شب چهلم
زندگینامه شهید زنده غلام رضا عالی
اثر: گروه فرهنگش شهید هادی
تاریخ چاپ: اول، ۱۳۹۵
ناشر : گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی
تعداد صفحات : ۱۴۴ صفحه
قطع : رقعی

این کتاب داستان زندگی یکی از جوانانی است که در گرماگرم مبارزه با زره پوش های حکومت طاغوت از ناحیه سر، مورد اصابت گلوله قرار می گیرد.
غلامرضا عالی به علت اینکه در هنگام مجروحیت، لباس سربازی به تن داشته، و به علت آسیب دیدن حافظه اش، در ایام چهل روزه مداوا و عمل جراحی؛ همان ایامی که خانواده اش متقاعد شده بودند که پسرشان، به عنوان سرباز گمنام دفن شده است، برایش مجالس ترحیم سوم و هفتم برگزار کرده اند و هم اکنون مهیای مراسم چهلم او هستند، مجهول الهویة باقی مانده است.
بعد از شناسائی، به منزل منتقل شده، هم زمان با مداوای پزشکی اش، به ترمیم حافظه و آموزش مفاهیم ابتدائی، مشغول می شود.
وی هنگام مجروحیت نامزدی داشته که در مراسم هفتمش اقدام به خودکشی نافرجامی کند. این خانم بعد از بازگشت غلام رضا به زندگی، برای ازدواج با وی را اعلام آمادگی می کند؛ ولی خانواده اش مخالفت می کنند. غلام رضا با یکی از خانم هایی که متقاضی ازدواج با جانبازان بوده اند، ازدواج کرده، اما ایشان در زیر بار مشکلات زندگی، کم می آورد و در حالی که نوزادی ۲۵ روزه دارد، وی را ترک می کند. غلام رضا یک سال بعد، در سال ۱۳۶۴ با خانمی ۱۸ ساله اهل کرمانشاه ازدواج می کند.


غلام رضا، بعد از آنکه احساس می کند خانواده اش از مشکلات وی خسته شده اند، از خدا می خواهد یا شفا یا مرگ را. در عالم رؤیا به شرط ملاقات با امام خمینی (ره) شفا داده می شود. وی بعد از این رؤیا به قم سفر کرده و از دست امام خمینی (ره) یک استکان چایی با چند حبه قند دریافت کرده و نسبتا شفا می گیرد.
به علت علاقه زیادش به مداحی، دوباره دست به دامن حضرت امیر (ع) شده، مشکل لکنت زبانش، فقط در مداحی برطرف می گردد.
سفر حج غلام رضا، مصادف با حج خونین می شود که ۴۰۰ تن از حاجیان توسط رژیم سفاک سعودی به شهادت می رسند. وی در آنجا زائری را از دست سربازان سعودی می رهاند. در سفر کربلا هم به طور غیر منتظره ای به سرداب حرم حضرت ابوالفضل (ع) شرفیاب شده و زیارت دلچسبی می کند.
وی در عملیات مرصاد هم راهی جبهه غرب می شود و در آنجا سقای رزمندگان اسلام شده، زخمی هم بر می دارد.

این کتاب در حقیقت، شرح رنج های یک جانباز و خانواده او، در راه دفاع از انقلاب اسلامی ایران می باشد.

پیوندهای مرتبط:

برش هایی از این کتاب را در اینجا ملاحظه خواهید فرمود.

به این پست امتیاز دهید.
حتما بخوانید:  معرفی کتاب یادگاران؛ شهید میثمی

مطالب زیر رو هم از دست ندید…

نظرات و ارسال نظر