برش هاشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

معرفی و بررسی کتاب بیا مشهد؛ درباره شهید علی سیفی

کلام شهیدان: فرازی از وصیت نامه شهید سلیمانی : شهدا را در چشم، دل و زبان خود بزرگ ببینید، همانگونه که هستند. فرزندانتان را با نام آنها و تصاویر آنها آشنا کنید.

نام کتاب: بیا مشهد؛ زندگی نامه و خاطرات روحانی شهید علی سیفی

نویسنده و ناشر: انتشارات شهید ابراهیم هادی

تاریخ نشر: ۱۳۹۵

تعداد صفحات: ۱۹۲- مصور.

این کتاب که به شرح زندگی نامه شهید علی سیفی از دوران کودکی تا شهادت می پردازد، توسط انتشارات شهید ابراهیم هادی در ۱۹۲ صفحه چاپ شده است.

 از دوستان گروه شهید هادی در انتخاب و انتشار زندگی نامه و شرح حال شهدای ناشناخته تقدیر می شود، و واقعا باری بر زمین مانده را بدون عده و عده دولتی را بر دوش گرفته اند. کتاب و شخصیتی حاضر یکی از این مصادیق است.

نکاتی که می شود در نقد کتاب مطرح کرد این است که:

۱٫ عدم وجود خلاصه زندگی نامه شهید در ابتدا یا انتهای کتاب.

۲٫ عدم اتقان در نقل خاطرات: خیلی از افرادی که خاطره از آنها نقل می شود، نسبت آنها و نوع ارتباط آنها با شهید بیان نمی شود.

۳٫ اشکالات ویرایشی: غلط های ویرایشی در بقیه آثار نیز وجود دارد. اما اشکال عمده این کتاب عدم ویرایش خاطرات و ارائه آنها با زبان گویشی است که ارزش ادبی کتاب را تقلیل می دهد.

۴٫ اجازه از شهید: در برخی از کتاب های ناشر این نکته دیده می شود که برخی منابع نقل خاطرات، مصاحبه را منوط به اجازه از شهید می دانند و بعد در همین زمینه خوابی هم نقل می شود. این مطلب حتی اگر واقعیت داشته باشد، تکرار آن در ابتدای کتاب ها باعث نوعی عدم اعتماد به نویسنده می شود. این نکته هم در کتاب مصطفی و هم در این کتاب ذکر شده است.

۵٫ عدم انسجام خاطرات: خاطرات یک سیر منسجم را ندارد و به همین علت تکرارهایی در نقل خاطرات به چشم می خورد. علاوه بر آن بیان خیلی از مصاحبه شونده ها در حد کلی گویی و یا ذکر نکات است؛ اما خاطرات متناسب کم دیده می شود.

۶٫ اسم برخی از افراد، در لیست مصاحبه شونده ها هست اما مطلبی از آنها به چشم نمی خورد.

پیوندهای مرتبط

برش های منتخب از خاطرات مربوط به این کتاب در اینجا حضورتان تقدیم خواهد شد.

به این پست امتیاز دهید.
حتما بخوانید:  معرفی و بررسی کتاب نیمه پنهان ماه؛ حمید باکری به روایت همسر شهید

مطالب زیر رو هم از دست ندید…

نظرات و ارسال نظر