برش هاسه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

معرفی و بررسی کتاب آسمان خبری دارد؛ زندگی نامه و خاطرات شهید عبد الحسین خبری

کلام شهیدان: فرازی از وصیت نامه شهید سلیمانی : شهدا را در چشم، دل و زبان خود بزرگ ببینید، همانگونه که هستند. فرزندانتان را با نام آنها و تصاویر آنها آشنا کنید.

کتاب آسمان خبری دارد

روایت زندگی و خاطرات نوجوان عارف شهید عبد الحسین خبری

نویسنده: گروه روایتگران شهدای دزفول

ناشر: سرو دانا

تاریخ چاپ: دوم- ۱۳۹۵

تعداد صفحات: ۲۲۴ صفحه- مصور

این کتاب شرح حال یکی از شهدای نوجوان شهر ذزفول می باشد. شهیدی ۱۶ ساله که در منطقه عمومی کوشک؛ پشت دژ خرمشهر بر اثر انفجار مین به شهادت می رسد.

عبد الحسین خبری، با اینکه همه اختصاصات نوجوانی خود مثل شیطنت، بازی گوشی را دارست؛ اما عشق عمیق به خداوند و سیر و سلوکش او را به صورت متمایز جلوه گر می سازد. عشق به جهاد در راه خدا و تلاش برای ارتقای معنوی هم سالانش تصویرش را برجسته می سازد.

این کتاب در ده فصل، با استفاده از خاطرات همسالان و دوستان و آشنایانش به رشته تحریر در آمده است و تلاش دارد انسانی چند بعدی را روایت کند.

ویژگی های مثبت کتاب

  1. یکی از ویژگی های مثبت این کتاب، بومی بودن آن است. مثل خیلی از کتاب های دیگر، نویسنده از شهری به جستجوی خاطرات عبد الحسین مسافت نپیموده اس، بلکه گروهی از هم شهری های شهید غیرت به خرج داده و یکی از رفقای خود را روایت کرده اند. این خود نشانگر این است که بومی بودن برجستگی های شهید را نتوانسته عادی سازی کند.

  2. دومین ویژگی مثبت این کتاب، تفصیل آن است. با آن که عبد الحسین شانزده سال بیشتر ندارد و معمولا ویژگی های بچه گی و نوجوانی نمی گذارد که معنویت های این سن جلوه گر شود و اینکه سابقه جهادی چندانی ندارد، اما مفصلا به ویژگی های عبادی و فرهنگی و اجتماعی شهید پرداخته شده است.

  3. با اینکه کتاب پر حجم است، اما زیاده گویی در آن دیده نمی شود و عموما مطالب ارائه شده قابل استفاده است.

  4. راوی خاطرات در ابتدای خاطره ذکر شده است و این نکته در در استناد خاطرات اهمیت ویژه دارد.

  5. ذکر پاورقی های مرتبط با اسامی افراد و مکان ها.

دو نکته ای را که می شود به عنوان اشکال مطرح کرد، این است که:

۱٫ زندگی نامه شهید از کل کتاب به دست نمی آید. با توجه به اینکه این شهید بزرگ وار، ناشناخته است لازم بود زندگی نامه دقیقی با ذکر سال و ماه روز  از شهید بزرگوار ارائه می شود.

۲٫ در مقدمه کتاب تاریخ ولادت شهید را ۱۴ اردی بهشت و در صفحه ۱۳ کتاب آن را هم زمان با شب ولادت امام حسین (ع) معرفی می کند. این دو تاریخ باهم خوانایی ندارد. چرا که ولادت امام حسین در سال ۱۳۴۵ مصادف با ۲۵ آبان می باشد.

مطالعه این کتاب، انسان را متوجه نقاط قوت قابل وصول کرده و کوتاهی و شرمندگی انسان را زیاد می کند. وقتی یک نوجوان به درجه ای از معرفت می رسد که برخی پرده ها از جلوی چشمش برطرف می شود و اولویت های زندگی اش با خدا و جهاد در راهش تعریف می شود، برخی کوتاهی های ما در زمینه مسائل عبادی و فرهنگی به هیچ وجه –حداقل برای خودمان- قبل بخشش نیست.

پیوندهای مرتبط

برش هایی از این کتاب

زندگی نامه شهید عبد الحسین خبری

به این پست امتیاز دهید.
حتما بخوانید:  شهید عبد الحسین خبری و سرودهای انقلابی

مطالب زیر رو هم از دست ندید…

نظرات و ارسال نظر